Total Pageviews

Thursday, November 10, 2011

CarA uNtuK TaRik MinAt oRanG kEpaDa KiTa

assalamualaikum and salam satu malaysia ..
hari ni aq akan ajar cara untuk tarik minat orang kepada kita :) ...
kalau ko orang guna cara aq ni ...insa-allah ramai kawan akan dekat dengan ko orang...

1)suka kepada orang lain 
pertama untuk kita di sukai oleh orang kita mestilah suka pada orang lain dahulu ..kita mestilah mempunyai minat suka orang lain dengan iklas ..kalau kita x suka pada orang lain mana mungkin orang akan suka kita kan..

2)senyum
senyum lah sentiasa kerana semua orang suka melihat orang tersenyum..dan ramai orang suka orang yang murah senyumannya...senyum lah dari hati :) ..walaupun wajah x seberapa senyumlah kerana senyuman yang menampakkan seri kita..dan senyum itu kan satu sedekah ..

3)ingat namanya dan sebutlah namanya dengan lembut dan baik 
semua orang suka jika namanya di ingat..cuba kita bayangkan kalau ada kawan kita yang x ingat nama kita..apa perasaan kita..?maka kita perlulah ingat baik2 namanya dan kita mestilah memangil nama gelaranya yang paling baik ..lalu memangilnya dengan lembut dan sopan ..

4)jadi pendengar yang baik 
jadilah pendengar yang baik kalau kita nak orang suka kita..persolannya bagaimana hendak jadi pendengar yang baik ..?jawapannya ..kurangkan bercakap tentang diri kita ..memberi ruang untk dia menceritakan tentang diri dia..beri soalan dan dorongan untuk dia menceritakan kisah2 dan pengalaman dia..

5)bercakap tentang topik dan isu yang menarik perhatian orang lain
kalau kita suka bercerita atau bercakap pastikan kita bercakap mengenai dia minat ..kalau dia minat pasal agama kita cerita pasal agama ,kalau dia minat pasal cinta cerita tentang cinta ..jangan bercakap pasal apa yang kita minat ..kalau kita asik bercakap tentang apa kita minat pasti orang akan bosan dengan kita ..jadi perlu ingat kita mestilah bercakap tentang apa yang orang lain suka ok ..


6)buat orang lain rasa dirinya amat penting dan dihargai
kalau boleh buat orang lain rasa dirinya amat penting dan dihargai pada kita ..senang cerita kita memerlukan dia ..dan kita sangat menghargai dia..buat lah dia berasa iklas merasakan kita memerlukan dia..tunjukkan keiklasan kita kepada dia :) ~~

kenapa kita kena lakukan benda ni ...?
nak tahu jawapannya .. ko orang dengar dan hayatilah video kat bawah ni ..
semoga kita dapat megubah diri kita lebih baik pada esok hari..


~~pesanan buat sahabat~~

No comments:

Post a Comment